Investerare, inkubatorer och kapital i all ära. Det som på riktigt driver utveckling är människor, samarbeten och känslan av att allt möjligt. Att se andra förverkliga sina idéer mixat med en kreativ plats som tänker annorlunda kan inspirera till stordåd.
Kreativa nätverk och andra som lyckas och delar med sig av kunskap är ett bra recept på framgång. Att det finns en massa mysiga communitys och företagshotell underlättar också innan satsningen tar fart.
Ta nystartade esportbolaget Epulze som exempel. De avslutade nyligen en framgångsrik finansieringsrunda uppgående till 57 miljoner kronor. De har en digital plattform av världsklass där man kan arrangera turneringar med de allra största namnen inom esport. Bolagets plattform fokuserar på tävlingar för amatörer, men man producerar även större event där professionella spelare deltar.
Eller Transfer Galaxy som har utvecklat en digital plattform som underlättar att skicka pengar till mobila plånböcker eller kontanta uthämtningsställen världen över. Bolagets målgrupp är invandrare till Europa som vill skicka pengar hem till nära och kära. Över tre miljarder kronor har nu skickats till vänner och familjemedlemmar över hela världen.
Örebroföretaget Period Pack har en tydlig mission – att bryta tabun kring mens och mensskydd. Företaget startades 2017 som ett UF-företag och nu, fyra år senare, levererar Period Pack sina produkter till företag runt om i världen. De vill att mensskydd ska vara lika självklart som tvål och toapapper. Period.
Halva jordens befolkning behöver mensskydd. Trots det, är det långt ifrån en självklarhet för alla. Idén till Period Pack kom Lova Svensson och Amanda Mattson på under sin gymnasietid. När de fick möjlighet att starta ett UF-företag under sitt sista år
– då visste de direkt vad de skulle göra. – Det är ett vardagligt problem som rör så många, men ingen hade tänkt på det tidigare.
Period Pack har tagit fram en specialdesignad tampongdispenser som de säljer till företag. Deras vision är att mensskydd ska vara lika självklart som tvål och toapapper. Men att prata öppet om mensskydd har inte alltid varit lätt.
– När vi pratade om det på UF-mässan var det folk som skrattade åt oss.
Men det gör det bara ännu viktigare för dem att prata om det. Och det har gått bra för Period Pack. 2020 blev deras dispensers äntligen klara och företaget har idag lanserats i Sverige, Finland och Dubai. I mars förra året sponsrade de Dubai Fashion week. I och med det blev Period Pack det första svenska företaget att sponsra eventet någonsin. De hoppas att deras närvaro i Dubai kan bidra till att bryta den tabu kring mens och mensskydd som finns i landet.
”Det är mycket fördelar ekonomiskt med att ha företag i Örebro jämfört med en storstad.”
Lova och Amanda är glada över att ha startat sitt företag i Örebro. Bland annat för att de fått bra stöttning från Almi och Drivhuset, men också för att det har sparat dem både tid och pengar.
– Det är mycket fördelar ekonomiskt med att ha företag i Örebro jämfört med en storstad. Bara en lagerlokal kostar fyra gånger så mycket i Stockholm. Även logistikmässigt så upplever jag att det varit en väldig fördel att bo i Örebro eftersom vi ofta åker till både Stockholm och Göteborg. Jag är glad att vi driver företag i Örebro.
Läs mer om Period Pack
Det är svårt att sia om framtiden, men den som kan göra bra prognoser har stora pengar att tjäna. Med hjälp av stora kunskaper inom statistik och tack vare kraften i AI förvandlar örebroföretaget Binary Brains kundernas data till träffsäkra förutsägelser om framtiden.
Jacob Kihlbaum är en hemvändande lokalpatriot. Vägen till det egna företaget Binary Brains gick via studier på Handels. Jacob valde att satsa på den inte helt vanliga kombinationen marknadsföring och statistik – en kombination som ligger helt rätt i tiden. Efter studenten blev han rekryterad av Sony Music.
– Jag hade inte jobbat länge på Sony förrän jag märkte att musikbranschen har tillgång till en massa data som man inte gör så mycket av. Samtidigt är förmågan att tolka statistik en framgångsfaktor.
Jacob och ett par kollegor konstruerade en app så att artister skulle kunna följa sin egen utveckling i form av bland annat streams och likes. Appen fick pris som världens bästa musik-app av ansedda MusicAlly. Trots framgångarna valde dock Jacob att lämna musikbranschen. Längtan att fullt ut förverkliga de egna visionerna blev för stor. Dessutom ville Jacob och hans fru att deras söner skulle få växa upp i Örebro och inte Stockholm.
”Det viktigaste är att ge mina barn den mest rosaskimrande barndomen”
Jacob upplever hemstadens företagsklimat som väldigt bra.
– Att starta bolag i Örebro har helt klart sina fördelar. Vi får fantastisk fin uppmärksamhet här och jag tror att det möjliggör bra rekryteringar av personer som delar samma värderingar och därför vill bo i Örebro och inte någon annan stad. Dessutom bubblar staden både gällande nyföretagande och AI. Vi kunde inte varit mer rätt lokaliserade. Men allt det är en bonus
– det viktigaste är att ge mina barn den mest rosaskimrande barndomen, och jag kan inte tänka mig en bättre stad än Örebro för det.