Örebro soundtrack

Alla behöver ett soundtrack!

En känd musiker sa en gång att det fascinerande med musik är att den egentligen inte existerar. Till skillnad mot en målning så är musik bara luftmolekyler som slår mot örats trumhinna. Trots det så kan de där nästan obefintliga subtila rörelserna i luften få oss att gråta, dansa eller må bra.

Örebroregionen har länge varit löjligt bra på att få luftmolekyler i rörelse. Här finns mängder av artister, studios, producenter, låtskrivare, klubbar, scener och branschfolk. Här startas band, skrivs musik till världsartister, hålls stora festivaler och vilken genre du än gillar så finns det alltid en livespelning att besöka.

Mary Mi sätter luftmolekyler i rörelse

Under artistnamnet Mary Mi släpper Olivia Lundberg pop med tydliga influenser från indie och folklore. Pop som definitivt sätter luftmolekyler i rörelse. Dessutom hjälper hon andra artister att göra detsamma, men då i egenskap av producent och låtskrivare. Och som adjunkt på Musikhögskolan förstås, där hon undervisar i songwriting och ljudteknik. En kan lugnt säga att Olivia lever och andas musik. För det gör hon.

 

Mary Mi

 

– För mig innebär musikskapandet allt. Det är nästan sjukligt hur mycket av min identitet som bygger på det, haha! Jag drivs av att skapa och har alltid drömt om att musiken ska vara min heltid. Nu undervisar jag i ämnet, och frilansar resten av tiden, vilket är min drömkombo för tillfället, berättar Olivia.

Från början är Olivia från Vänersborg, en liten ort med ca 25 000 invånare. Det var Musikproduktionsprogrammet som lockade henne hit.

– Det kändes stort att flytta till Örebro, men genom Musikhögskolan fick jag snabbt ett musikaliskt sammanhang. Jag fick dessutom en positiv upplevelse av musiklivet här. Det finns många spelställen och en stark vilja att lyfta fram lokal musik på olika sätt. Radio och tidningar har exempelvis alltid sett till att skriva om nya släpp, vilket betyder oerhört mycket för mig, berättar Olivia.

”Det finns en förutfattad mening om att ljudteknik bara intresserar män, vilket är helt idiotiskt”

Produktion och ljudteknik är traditionellt en mansdominerad bransch, så i början tog det emot för Olivia att kalla sig producent. Hennes utbildning fick henne däremot att göra en helvändning:

– Innan min examen såg jag mig själv som låtskrivare. Nu ser jag mig som producent framför något annat. Det finns en förutfattad mening om att ljudteknik bara intresserar män, vilket är helt idiotiskt. Fördomar letar sig in under skinnet. Kanske är det en bidragande faktor till att jag inte vågade kalla mig för producent förrän jag skaffade en kandidatexamen i ämnet.

Olivia fortsätter:

– Som tur är upplever jag sällan fördomarna i mitt yrkesliv. Tvärtom är människorna jag möter positivt inställda och tycker det behövs en högre representation av kvinnor i branschen. Utvecklingen är positiv, men jämställdhet kommer inte gratis och är något vi måste fortsätta arbeta för.

 

Tims studiosaga kläcktes i en ostkyl

När lockpermanent och synthfrisyrer hade sin era på 80-talet startade Tim Larsson sin första studio i en gammal mjölk- och ostkyl i Örebro. Där hade han, tillsammans med en bandkollega, sin allra första musikstudio. Med facit i hand var det toppen att Tim valde musikhjärtat före luktsinnet. Typ fyrtio år senare har han 23 bidrag till Melodifestivalen och fyra Eurovisionbidrag på sitt CV.

– Det som är kul med mellolåtar är att de måste vara tydliga, men ändå tilltala många olika människor. Förr i tiden var poplåtarna mycket längre, och då var det svårare att hålla en låt under treminutersgränsen. Men idag är det vanligt. Musik tvingas vara mer effektiv i formen nu, berättar Tim.

Förutom att Tim är en melloveteran producerar han numer listettor åt grammyvinnaren och countrykungen Chris Stapleton. Plus att han skrivit låtar åt både Celine Dion och Rascal Flat. Allt från sin studio här i Örebro.

– Det spelar så stor roll var man sitter längre, det har det inte gjort sedan bredbandet kom. Och jag gillar Örebro! Här bor många duktiga människor och musiklivet är väldigt aktivt, med allt från utövare och klubbar till spelställen. Det är nära till Stockholm också, så det är aldrig problem att få folk att komma till Örebro för att spela in eller skriva musik, avslutar Tim.

 

 

Vill du lyssna på oss?

Här har du en lista med smakprov på musik från Örebroregionen.